درخشش کاشان در نخستین دوره شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر کشور

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان از راهیابی کاشان به مرحله نهایی نخستین دوره شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر کشور در بخش سینما و هنرهای نمایشی خبر داد.

به گزارش سایت خبری پرسون؛ میثم نمکی با بیان این خبر افزود: شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر عنوان طرحی برای شناسایی ظرفیت‌های فرهنگی و هنری در شهرها و مناطق جغرافیایی ایران با نگاه آمایش سرزمینی و ایجاد شبکه‌هایی برای تعریف همکاری‌ها و برنامه‌های مشترک میان آن‌ها است.

این طرح با محوریت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با مشارکت نهادها و دستگاه‌های فعال فرهنگی و هنری در حوزه شهری از جمله سازمان شهرداری و دهیاری‌های کشور، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و کمیسیون ملی یونسکو در حال اجراست.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان افزود: شبکه شهرهای خلاق امکانی برای ثبت، ضبط و گسترش و همچنین بهره‌مندی مردم مناطق و شهرهای مختلف کشور از ظرفیت‌های فرهنگی و هنری، تاریخی و ارزشی است که آن شهر یا منطقه رواج داشته و از رونق برخوردار بوده ولی تا به امروز نانوشته و شفاهی باقی مانده است.

نمکی تصریح کرد: بر اساس فراخوان هر شهر در سه رشته مجاز به شرکت در رقابت بود. گروه‌های نه‌گانه هنری برای بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های فرهنگی وهنری شهر‌ها در رقابت شهر‌های خلاق فرهنگ و هنر دیده شده است. بخش‌های مختلف به این شرح است؛

۱- هنرهای تجسمی شامل خوشنویسی، نقاشی، نگارگری، سفال و سرامیک، منبت‌کاری، نساجی، گرافیک، مجسمه‌سازی و گرافیک

۲-هنرهای نمایشی شامل تعزیه، تئاتر، نمایش خیابانی و میدانی، نمایش آیینی و سنتی، نمایش‌نامه و نمایش

۳- موسیقی

۴- مد و لباس

۵- صنایع سنتی

۶- ادبیات

۷- رسانه و مطبوعات و بازی‌های رایانه‌ای

۸- سینما

۹- صنعت بسته‌بندی و چاپ است

که شهرستان کاشان در بخش بخش سینما و هنرهای نمایشی پس از داوری‌های صورت گرفته به مرحله نهایی این جشنواره راه یافتند.

نمکی خاطر نشان کرد: ما در کاشان ظرفیت‌های فرهنگی و هنری بسیاری داریم و در قالب این طرح به دنبال ساماندهی و سوق دادن این ظرفیت‌ها در مسیر اقتصادی و توسعه‌ای که به توسعه اجتماعی و انسانی می انجامد، هستیم که نیازمند تسهیل‌گری، مشارکت‌گرا بودن و همگرا بودن در بین تمام خادمان فرهنگ و هنر شهرستان است.

نمکی با تقدیر از هنرمندان و مردم فرهنگ دوست کاشان، این دستاورد مهم فرهنگی و هنری را مرهون زحمات بی شائبه فعالان فرهنگی و هنری استان دانست و بر لزوم استمرار این راه تأکید کرد.

206296

مطالب مرتبط