کاووسی در گفت و گو با پرسون:

دولت از تخریب بیشتر بازار بورس جلوگیری کند

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در بازار این روزهای بورس تنها حقوقی ها، هلدینگ ها و بانک ها و کسانی که صحنه گردان بازار هستند موفق شدند سهام خود را در قیمت بالا بفروشند و حالا که شاخص ریزش کرده حاضر نیستد سهام خریداری کنند.

یوسف کاووسی کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی پرسون در خصوص شرایط فعلی بازار سرمایه اظهار داشت: در شهریورماه بازار بورس با نوسانات شدیدی مواجه شد که ناشی از دستکاری بازار بود.


کاووسی بیان کرد: ورود قواعد غیرکارشناسی در بازار سرمایه برای جذب نقدینگی سبب شد بازارهای موازی به سمت بورس روانه شوند. در طراحی این گونه قواعد یک جانبه نگری وجود دارد و به دلیل عدم هماهنگی که بین دستگاه‌های اقتصادی و دستگاه های حاکمیتی وجود دارد معمولا این تصمیمات، مقطعی است و کسانی که با این تصمیمات به بازار وارد می‌شوند با زیان از آن خارج می‌شوند.


وی مطرح کرد: دولت بسیار تلاش کرد تا بحث پالایشی و دارا دوم را با قیمت بالا و با استفاده از عطشی که بازار داشت بتواند سهام خود را در بالاترین قیمت عرضه کند. ولی از طرفی با نا هماهنگی میان سازمان خصوصی سازی و وزارت اقتصاد و وزارت نفت مواجه شد که این امر سبب ایجاد نوسانات در بازار شد. طبق نظر کارشناسان ناهماهنگی وزارت ها بهانه ای بیش نبود و دلیل اصلی نوسانات، عدم کشش در بازار بود.


این کارشناس ارشد بازار سرمایه افزود: با آن که دولت فروش دارا دوم را دو دوره تمدید کرد و از عرضه دارایی های ارزشمند دولت بود نهایتا توانست 17 درصد از آن را بفروشد که نشان دهنده این امراست که دولت در این زمینه موفق نبود.


کاووسی اظهار داشت: در این موضوع به نظر می رسد که دو نهاد یا دو جناح بر ضد هم عمل کردند. عده‌ای مخالف موفقیت دولت بودند وعده‌ای موافق، عده‌ای که مخالف موفقیت دولت بودند تلاش کردند در همین مقطعی که دولت می خواهد اینها را بفروشد بازار ریزش کند و برخلاف توصیه، دستور، تهدید و تطمیع شرکت های حقوقی بزرگ که اکثرشان دولتی و نهادی بودند، حقوقی‌ها خودشان هم فروشنده شدند با اینکه انتظار این بود سهام خود را از کف بازار جمع کنند آنها سهام خود را مجدد عرضه کردند.


وی در ادامه گفت: این امر نشان دهنده عدم ناهماهنگی است که اتفاق افتاده بنابراین ما شاهد هستیم که بازار این هفته را با سقوط شروع کرده و فقط هفته قبل و امروز کمی رشد داشت. هرچند که این هفته سهام در شاخص تقریبا 1600 و در کانال 1500 وارد شده است. بنابر این می توان نتیجه گرقت که بازار مصنوعی رشد کرده و بازار حساب شده و قابل اتکایی نبوده است.


این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: تنها حقوقی ها، هلدینگ ها و بانک ها و کسانی که صحنه گردان بازار هستند موفق شدند سهام خود را در قیمت بالا بفروشند و حالا که شاخص ریزش کرده است حاضر نیستد سهام خریداری کنند و این امر نشان دهنده این است که هنوز هم قیمت واقعی نیست و در این بین آنها سود خود را بردند و از بازار خارج شدند.


این کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: پس مشخص که نقدینگی‌هایی که وارد بورس شده و کارشناسان به این روش و رویه انتقاد داشتند درست بوده است. زیرا اگر که تحقیقی درباره اینکه که چه مقدار اشتغال بابت این بالا رفتن شاخص طی این 7 الی 8 ماه ایجاد شده و چقدر سرمایه در گردش وارد شده وچقدر توانسته‌اند منابع جمع کنند و چقدر تولید بالا رفته است انجام شود معلوم می‌شود که نه تنها افزایشی پیدا نکرده بلکه کاهش هم داشته است. فقط افزایش قیمت بوده و هر چه قیمت ها بالاتر می رود کالا به دست مصرف کننده نهایی گران تر میرسد و این مسئله زیانش به سمت مردم است.


کاووسی در پایان ضمن پیش بینی بازار بیان کرد: شاخص بورس با همین رویه پیش رو بازار به نظر می رسد بر 1250 تا 1300 باشد ولی فعلا در همین کانال 1500 جا خوش می کند. به این بازار نباید اعتماد کرد و دولت باید برنامه ریزی داشته باشد تا بتواند از تخریب بیشتر جلوگیری کند.

206234