به بهانه انتشار فایل صوتی کتاب با صدای چکامه سرا مطرح شد؛

شرحی بر کتاب منظومه خاک و خون

یادداشت/تاریخ دیرینه کشورعزیزمان ایران ، مصائب بسیاری که بر ایرانیان تحمیل شده اند را درخود به ثبت رسانده است . از هزاران سال پیش، عوامل بسیاری همچون موقعیت جغرافیائی ویژه این سرزمین، دستیابی به منابع بسیارغنی وطبیعی موجود درایران، کشورگشائی ها وحتی در مواردی کینه و حسد کشورهای قدرتمند ، آتش جنگ های بسیاری را دراین کشورمشتعل کرده است.

سایت خبری پرسون؛صرف نظر ازنتایج این جنگها، آنچه که در تمامی این رویدادها به اثبات رسیده است ، روحیات غیرتمندانه و عشق به میهن و پاسداری از اعتقادات و فرهنگ غنی ایرانیان توسط ساکنین فلات ایران بوده است . این ملّت ، ازهر نژاد و قوم ، در تمامی طول تاریخ این پیام را به دوستان و دشمنان خود رسانده اند که ( ایرانیان بر سر خاک و اعتقادات و فرهنگ خود با هیچ قدرت زورگویی مسامحه نخواهند کرد) این اصل مهم، امروزه نیز درطراحی معادلات منطقه ای وبین المللی مورد توجه قدرت های برتر جهان قرار دارد . این روحیات ، در نزدیکترین واقعه به تاریخ معاصر ما و در زمان تجاوز ارتش عراق به خاک خوزستان ، بار دیگر به منصه ظهور رسید .

ارتش عراق ، در تابستان سال 1359 بطور پراکنده تعرضات خود را به سرزمین ایران آغاز کرده و در آخرین روز تابستان همان سال ، با حمله هوائی گسترده به فرودگاه های کشور و تهاجم همه جانبه به داخل مرزهای ایران زمین، جنگی دیگر، وبه عبارتی طولانی ترین جنگ متعارف قرن بیستم را برایرانیان تحمیل نمود .
مردم نجیب وغیرتمند ایران زمین، ازهمان نخستین روزهای آغاز تجاوزعراق، حراست و پاسداری از خاک پدری را بر خود فرض دانسته وبا چنگ و دندان، وجب در وجب از خاک خود را از دشمن بازپس گرفتند. سردمداران عراق دراین تهاجم، به نادرست ، حساب ویژه ای بر هموطنان عرب خوزستانی باز کرده بودند. بدین امید که با تحریک احساسات این قوم، اهداف خود را درخاک ایران عملی سازند ولی خیلی زود دریافتند که سرسخت ترین مدافعان ایران زمین را در پیش روی خود دارند.
منظومه خاک و خون، شرح اتفاقات دو سال نخستین جنگ ،( از آغاز تهاجم دشمن تا محاصره و آزادسازی خرمشهر) را در قالب مثنوی حماسی روایت می کند. در تاریخ ادبیات ایران زمین ، اسطوره ها و قهرمانان بسیاری وجود دارند که همواره در یاد و محاوره روزمره مردم جاودانه گشته اند .
این منظومه به شرح رشادت ها و از خودگذشتگی های اسطوره ها و قهرمانان تاریخ معاصر ایران پرداخته است . قهرمانانی که با خون خود، آرامش و امنیت امروز را به ما و فرزندان ما پیشکش نموده اند. بزرگ مردان و زنانی که درآغازجنگ وتا پیش ازحضور موثر نیروهای نظامی ایران،باکمترین امکانات وبا اهدای جان خود، روند پیشروی متجاوزین را کند نموده وهمچنین دلاورانی که درعملیات های آزادسازی خرمشهر، با بدن های خویش به مقابله با تانک های دشمن پرداخته و بزرگترین حماسه تاریخ معاصر این سرزمین را خلق کرده اند. در ادبیات معاصر ایران، آثار بسیاری در نثر و نظم و با موضوع جنگ خلق گردیده است . از آنجا که کمتر اثر منظومی، در قالب مثنوی حماسی و با موضوع حماسه خرمشهر، در انبوه آثار به طبع رسیده وجود دارد ، چکامه سرا در کنار سایر منظومه های تاریخی که حوزه پژوهش اوست، این اثر را نیز تنظیم نموده و آن را به روح رفیع فرزندان مدافع این آب وخاک و بازماندگانشان تقدیم کرده است .
کتاب منظومه خاک وخون درمردادماه سال96 توسط مرکز اصفهان شناسی وخانه ملل، زیرمجموعه سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان رونمایی گردیده و فایل صوتی این اثر با صدای چکامه سرا نیز در روزهای پیش رو توسط همین ارگان بصورت مجازی رونمایی خواهد شد. این اثر در استودیو سپاهان توسط کمال اخیش و گویندگی فرهاد آقانوری تولید شده است .

پیمان کلانترمعتمدی نویسنده و پژوهشگر و مولف کتاب خاک و خون

205761