معاون میراث فرهنگی کشور:

منظر تاریخی همدان ثبت جهانی می شود

معاون میراث فرهنگی کشور گفت: ثبت منظر تاریخی شهری همدان یک نقطه عطف در شناساندن ظرفیت تاریخی استان همدان در عرصه بین المللی است.

به گزارش پرسون؛ پس از دیدار سعید شاهرخی استاندار همدان با وزیر میراث فرهنگی و تاکید وزیر به پیگیری ثبت جهانی یکی از آثار همدان، ثبت جهانی منظر فرهنگی همدان پس از سالها کلید خورد.

به دنبال این اتفاق طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور پس از سفر به همدان از هگمتانه تاریخی در شهر همدان بازدید کرد. وی در این بازدید تاکید کرد این بهترین کار برای هگمتانه و شهر همدان و ثبت جهانی آن‌هاست.

محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور در این زمینه اظهار کرد: این پرونده زمانی گسترده‌تر خواهد بود که بتوان مجموعه‌ای از دوره‌های مختلف را در شهر همدان کنار یکدیگر قرار و بررسی‌هایش را انجام داد.

وی با تاکید بر اینکه گردآوری مستندات تاریخی همدان می تواند ارزش‌های مرکز تاریخی همدان را از هگمتانه تا معاصر به جهانیان بشناساند افزود: این مهم برای حفظ و معرفی همدان و تاریخِ شهر بهترین اتفاق ممکن خواهد بود.

معاون میراث فرهنگی کشور ادامه داد: سیر تحول معماری شهری همدان در یک مرکز تاریخی تا دوره معاصر با نگاه‌ها و رویکردهای مختلف از معاصر و جریان‌های شهرسازی متاخر صورت گرفته است. ضمن اینکه ثبت منظر تاریخی شهری همدان یک نقطه عطف در شناساندن ظرفیت تاریخی این استان در عرصه بین المللی است.

طالبیان با تاکید بر اینکه همدان شهری است که در یک دوره با سبک و رویکردِ خاصِ خود در کنار هگمتانه طراحی شده است، گفت: نقشه‌ شهری و اتصالی که بین خیابان‌ها و رسیدن آن‌ها به یکدیگر و حتی هگمتانه وجود دارد، بسیار حائز اهمیت هستند. وی ادامه داد: جالب است شهری که در طول زمان با یک رویکرد خاص ایجاد شده و می‌توان از نظر مفهومی ارتباط آن را پیدا کرد.

طالبیان تاکید کرد: انجام ثبت یک موضوع است اما این که همه بدانند وابستگی‌ها به چه شکل است و آن منطقه به صورت یکپارچه مدیریت و حفاظت شود، برای ما اهمیت بیشتری دارد.

195150